کنترل دیابت نوع 2 می تواند پیشرفت آلزایمر را کند نماید

26 مارس 2019- محققان می گویند که کنترل دیابت نوع 2 با دارو، ممکن است از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری یا پیشرفت آن را کند نماید.

مطالعه ی انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) نشان داد که بیماری آلزایمر در افرادی با دیابت درمان نشده، 1.6 برابر سریعتر از افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، پیشرفت می کند.

محققان، اطلاعات سلامت 1289 شرکت کننده در مطالعه ی the Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiative را بررسی کردند. این اطلاعات شامل اسکنهای مغزی، آزمایشات حافظه و آزمایشات بیومارکرها برای دیابت و بیماری عروقی بود.

از حدود900 فرد، تعداد 111 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، که 54 نفر از آنها دارو دریافت نمی کردند در حالیکه 67 فرد دیگر تحت درمان دارویی بودند. در کل 530 نفر دارای سطح قند خون طبیعی بودند، در حالی که 250 نفر به پیش دیابت مبتلا بودند.

در این تحقیق تغییرات مغزی که معمولا نشان دهنده شروع بیماری آلزایمر است، مورد بررسی قرار گرفت.

محققان بر مقایسه ی پاتولوژی tau، فرآیند مرتبط با بیماری آلزایمر، تمرکز نمودند. کلاف درهم و پیچیده ای از پروتئین tau می تواند همراه با پلاکهای چسبنده ی بتای آمیلوئیدی باعث اختلال در ارسال سیگنال بین سلول های مغزی شود. این اختلال می تواند منجر به اختلال حافظه و عملکرد مغز گردد.

دکترDaniel Nation، روانشناس از USC گفت: یافته های ما بر اهمیت کنترل دیابت یا سایر بیماری های متابولیکی در بزرگسالان تاکید می کند.در بین افراد مبتلا به دیابت، تفاوت در میزان پیشرفت علائم دمانس و آلزایمر به طور واضح با مصرف دارو برای کنترل دیابت ارتباط دارد.ممکن است که داروهای کنترل کننده ی دیابت پیشرفت دژنراسیون مغزی را آرام تر کنند، اما مشخص نیست که دقیقا چه داروهایی باعث کند شدن بیماری آلزایمر یا جلوگیری از ابتلا به آن می شود، بنابراین ما باید در مورد داروهایی که این تاثیرات را بر جا می گذارند، تحقیق کنیم.

یافته های این تحقیق در مجله ی مراقبت از دیابت(Diabetes Care) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/controlling-type-2-diabetes-could-slow-alzheimer's-progression-99069149.html